چالش سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در ترکیه

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ضمن انتقاد از گفته‌های معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره لزوم کنترل قیمت بلیت هواپیما گفت: سازمان میراث فرهنگی از جمله دستگاه‌های حاکمیتی است که وظیفه آن توسعه گردشگری و کمک به افزایش گردشگر در کشور است. هر ابزار و امکاناتی که به توسعه گردشگری کمک می‌کند، باید مورد حمایت این سازمان باشد.

مقصود اسعدی سامانی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی در زنجیره گردشگری کشور نقش مهمی داشته و بخش مهمی از جابه‌جایی گردشگران در کشور را بر عهده دارند. این شرکت‌ها در شرایط فعلی کسب‌و‌کار که شدیدا تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و نوسانات نرخ ارز است، نیاز به کمک و حمایت دارند تا بتوانند در زنجیره گردشگری کشور نقش خود را به درستی ایفا کنند. اسعدی سامانی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی بنگاه‌های خیریه نیستند، گفت: این شرکت‌ها باید بتوانند هزینه‌های خود را با درآمد پوشش دهند تا خدمات بهتر و کیفی‌تری را به مسافران ارائه دهند، اگر بنا شود شرکت هواپیمایی با ضرر در این عرصه فعالیت کند، قطعا نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. وی افزود: اکنون شرکت‌ها تلاش می‌کنند با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در نقطه سر به سر پایداری خدمت را حفظ کنند و بتوانند در شرایط فشار، جلوی زمین‌گیری صنعت هوانوردی را بگیرند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه درباره وضعیت سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه گفت: اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است. پیگیری‌هایی صورت گرفته، اما هنوز طرف ترک همکاری لازم را ندارد. بخش خصوصی ترکیه نیز پیگیری‌‌هایی برای تامین سوخت شرکت‌های هوایی داشتند، اما هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه سوختی که در ترکیه عرضه می‌شود، تحت کنترل شرکت‌های چندملیتی است که با آمریکایی‌ها مبادله دارند، این شرکت‌ها جرات سوخت‌دهی به هواپیماهای ایرانی را ندارند و نگران این هستند که در صورت همکاری با ایرلاین‌های ایرانی تحت تحریم آمریکایی‌ها قرار بگیرند؛ بنابراین متاسفانه هنوز شرایط مورد نظر ما برای سوختگیری هواپیماها در ترکیه فراهم نشده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط

Leave a Comment